Dinsdag 28 juli 2009

28 juli 2009 - Ucluelet, Canada

We werden wakker met weer een strakblauwe hemel. Doordat we op een open plek stonden, was het erg licht in de camper. Nils was als eerste wakker en de rest volgde snel. Er was helaas nergens een schaduwplek zoals we gewend waren en moesten we ontbijten in de zon. Deze was al vrij vroeg erg warm. Maar goed we mochten niet klagen met dat schitterende weer. Na het ontbijt gingen we informeren of er plek was om walvissen te gaan kijken. Er gingen boten vanaf Ucluelet en vanaf Tofino. Beiden maakten dezelfde tocht. De tocht hiervandaan hanteerde een familietarief en dat betekende dat we voor de kinderen niet hoefden te betalen. De keuze was dus snel gemaakt en om half 2 zou hij vertrekken. We wilden daarvoor nog even naar een strandje en vonden in het Pacific Rim National Park de afslag naar Florencia Bay. Een heel mooi strand waar bijna niemand was. Zoals we al van iemand gehoord hadden, was het water erg koud. Jorn trok zich daar echter niets van aan. Nils ging ook een beetje met z’n voeten erin, maar vond het zand zelf interessanter. We bleven maar even, want we wilden voordat we met de boot mee gingen nog even wat eten. Op de plek waar de camper geparkeerd stond even wat boterhammen gemaakt en om tien over één waren we bij Jamie’s voor de walvissentocht. Ja hoor, daar gingen we om half twee, helemaal achterop de boot zaten wij alleen met z’n vieren. De rest van de mensen zaten hoger. De railing van de boot bestond uit kabels en ik vond het in het begin een beetje eng met Nils. De boot ging wat meer bewegen, maar René hield hem goed vast en eigenlijk viel het wel mee. In het begin zagen we zeeleeuwen lekker luierend op rotsen. Echt een mooi gezicht en met de telelens van de camera konden we ze goed fotograferen. De jongens waren ook heel enthousiast. Toen was het afwachten of we walvissen zouden zien. Op een gegeven moment kreeg de man van de boot door van een andere boot dat er twee gesignaleerd waren. Wij daar ook naar toe en ons geduld werd beloond. 2 Grote walvissen zagen we. In het begin alleen hun rug en na wat wachten de staart. Echt heel mooi om te zien. Helaas zagen we ze niet springen, maar we waren al blij dat we ze zagen. Een tijdje daar wat stil gelegen en af en toe lieten ze zich zien. Op een andere plek hebben we ook nog een walvis gezien en nog een zeeotter die op z’n rug dobberde. We moesten goed kijken, want er dreven hele vreemde waterplanten en zo kon je bijna niet zien waar de otter was. Om half vijf waren we weer terug in het haventje en we hadden echt genoten met z’n allen. Ik wilde nog even kijken voor Crocs, want daar was ik nog niet voor geslaagd. Ze hadden hier wel een soort Crocs, maar niet mijn maat. Ik heb wel een pet gekocht. Ik draag eigenlijk niet graag petten, maar met deze hitte is het soms wel handig. Op naar de camping. Terwijl René Mexicaans kookte heb ik met de jongens gezellig zitten kwartetten. Op deze camping mocht wel een vuur gemaakt worden, dus gingen zowel Nils als Jorn na het eten druk aan de slag met takken. We hadden Marshmallows gekocht en die prikten ze aan een gevonden stok om deze boven het vuur te verwarmen. Vonden ze natuurlijk schitterend om te doen. Daarna was het douchetijd en vielen ze na een heerlijke dag snel in slaap. René ging wat verslagen schrijven en ik pakte een goed boek.

Aantal gereden kilometers: 32 km

Weer: zonnig en heel warm