Dinsdag 4 augustus 2009

4 augustus 2009 - Clearwater, Canada

Dinsdag 4 augustus 2009

Vanmorgen lagen de jongens toen ze wakker waren nog even met elkaar te dollen. Leuk om te zien dat ze het toch soms goed met elkaar kunnen vinden. De tank waar de afvoer van de gootsteen in uitkomt was gisterenavond zo vol dat het in de douchebak omhoogkwam. Wij hebben op deze plek geen dumpplek en René heeft hem vanmorgen maar even op een speciale plek daarvoor geleegd. Verder heeft hij even de foto’s op het web gezet, dit lukte namelijk gisteren niet in de camper. We wilden vandaag nog twee watervallen bekijken. De eerste de Spahats Falls was een paar minuten lopen vanaf de parkeerplaats waar wij de camper hadden gezet. Het was een erg mooie waterval. Er stond aangegeven hoe deze was ontstaan. Hij was ontstaan door een vulkanische uitbarsting ca. 400.000 jaar geleden. Jorn vond deze informatie erg interessant. Om de tweede waterval ( de Moul Falls ) te kunnen zien, moesten we eerst een stuk lopen. We hoorden dat het ongeveer 2 uur heen en terug zou zijn. Toch maar proberen vonden we. Gezien het aantal muggen hier en daar onze muggenbulten niet meer te tellen zijn, besloten we een lange broek aan te doen. Wel warm, maar het scheelt weer wat krabben ’s nachts. Na wat gegeten te hebben begonnen we vol moed aan deze trail. In het begin liepen we op een breed open pad door het bos, dus lekker warm.  Er waren in dat eerste stuk veel horzels, dus Jorn zette het in het begin op een lopen. Ze bleven hem achtervolgen. Ik ben naast hem gaan lopen en probeerde ze wat van hem af te zwaaien. Gelukkig werd het al snel minder, anders hadden we denk ik toch terug moeten gaan. Dit loopt niet echt ontspannen. Op een gegeven moment werden de paden wat smaller en schaduwrijker. We kwamen na een poosje mensen tegen die met grote stokken liepen. Ze boden ons de stokken aan, want we zouden ze wel kunnen gebruiken zeiden ze. Het zou namelijk soms vrij steil zijn en zeker het laatste stuk tot de waterval. Oké, dachten we, zo onaardig om nee te zeggen. Nou en blij dat we waren om ze te hebben. Het was een schitterende tocht, maar inderdaad op veel stukken steil met wortels en stenen als obstakels. René hield Nils aan de hand waar nodig en ik liep bij Jorn. Die ging echter hartstikke  goed en ik legde hem uit hoe hij zijn voeten moest zetten als het wat steiler werd. Het laatste stuk was inderdaad best pittig, maar het was het wel waard. Een hele mooie waterval, waar we vlakbij tussen heel veel keien even konden pootje baden. De jongens hadden hun zwembroek aan onder hun lange broek en hebben genoten van het heel koude water. We hadden gehoord dat je ook achter de waterval kon lopen, maar dat leek niet echt makkelijk om daar te komen. Later zagen we echter een aantal mensen dit wel doen en René besloot om het met Jorn te doen. Nils is hier nog te klein voor. Ik bleef wel bij Nils, ik vond de waterval aan de voorkant mooi genoeg. Drijfnat van nevel en het opspattende water kwamen de twee helden weer terug. Ze voelden daarachter koude wind. Gelukkig was het zo warm, dat de kleren op de terugweg heel gauw droog waren. Ze hebben het beiden goed volgehouden. Nils was op een bepaald moment wel moe, maar werd tegen het einde van de terugtocht weer actiever. René ging wat liedjes zingen en hij ging gelijk meedoen. Komen de beren ten minste ook niet. Jammer dat we ze nog niet gezien hebben trouwens, ik bedoel vanuit de auto op afstand. Later op de camping hebben de jongens nog even met René gezwommen en heb ik even wat was in de machine gegooid. We besloten lekker makkelijk wat in het restaurant op de camping te eten en het was best lekker. Jorn en Nils waren even naar een ruimte gelopen met wat kinderspeelgoed en stonden ineens met een Canadese man en zijn zoontje te tafelvoetballen. Heel komisch zei Jorn toen ik even ging kijken dat Nils nog geen engels kan verstaan en dus niet weet wat die  mensen zeggen. Ik moet zeggen dat Jorn wel durft. Vanmorgen mochten ze even samen naar de midgetgolf ( was vlakbij onze plek ) en Jorn ging alleen de sticks en ballen halen. Hier kun je gratis gebruik van maken en hij wist toch duidelijk te maken wat hij wilde hebben. Na het eten ben ik gaan douchen, de mannen hadden dit na het zwemmen al gedaan. Ik voelde een paar spetters regen vanavond. Heel uniek. René heeft vanavond een camping in Blue River gebeld en daar gaan we morgen heen. Ongeveer een uur hier vandaan. Tot nu toe lukt het steeds prima om een plek te vinden en zijn we blij dat we niet alles van tevoren hebben vastgelegd. Het was weer een hele mooie dag en we benieuwd naar de volgende plaats.

Aantal gereden kilometers: 43 km

Weer: Warm met iets meer wolken en ‘s avonds een paar spetters regen.

1. Ma en Cor:
    5 augustus 2009
    Lieve allemaal, vandaag jullie kaart ontvangen wat een mooi gebied op Vancouver Island! Maar zojuist jullie reisverslag gelezen. Jullie hebben genoten van de watervallen. Heel interessant die beschrijving van het ontstaan te lezen. Niet voor te stellen 400.000 jaar geleden door een vulkaanuitbarsting Jullie moesten er wel heel ver voor lopen. Fantastisch dat dit allemaal lukt met de jongens. En Jorn als oudste met zijn vader durfde zelfs achter de waterval te gaan. Jullie genieten er echt van van deze reis. Leuk ook voor ons om ervan mee te genieten. Inmiddels zijn jullie nu weer op een andere camping aangekomen. Bevalt deze ook weer?
    Een buitje regen hebben jullie ook al gehad. Wel lekker, hier mag het van ons ook best even gaan regenen. Wij wensen jullie nog een heel fijne voortzetting van jullie reis. Groetjes en Liefs van ons.
  2. mam:
    6 augustus 2009
    lieve kinderen, wat een leuke foto's bij de watervallen,marina de hulp heeft ook meegekeken,haar vakantie zit er weer op,jullie moeten de groeten hebben van haar,het is hier ontzettend heet over de 30 graden,ik doe ook niets,marina stopt ook zo.Ik ga vanmiddag naar jenny om haar zus bij te staan,het gaat heel hard nu ze slaapt veel.Ik hoop dat de muggen verstek laten want dat is niet prettig,ik heb ook je mail gelezen Syl,ja jammer dat we niet met elkaar kunnen praten maar door dit en de foto's is het toch net of we bij elkaar zijn.nu lieverds ik ga weer stoppen,dikke kus van mij,mam. xxxxxx
  3. Ma en Cor:
    6 augustus 2009
    Lieve Rene en Syl, lieve jongens, wij weten niet of jullie de nieuwe camping al bereikt hebben, maar wensen jullie een fijne verdere reis Veel Liefs en een dikke kus aan jullie jongens geniet maar fijn van deze vakantie. Wij kijken uit naar het volgend verslag.
  4. mam:
    7 augustus 2009
    zo,vandaag geen verslag zie ik,hier is alles goed,ik ben gisteren bij Jenny geweest ze is erg moe,je ziet wel dat het nu erger wordt,ik was pas bij half tien thuis. ik heb gisteren jullie kaart ontvangen, hij hangt te pronken in de keuken.Nu lieverds tot morgen,ik ga nu eerst wat werken in mijn huis,even wat stof weg swifferen, mam xxxxxx
  5. Ma en Cor:
    7 augustus 2009
    Lieve allemaal. vandaag nog geen reisverslag Misschien kunnen jullie even een telefoontje geven hoe het gaat. Wij volgen jullie iedere dag, maar
    nu twee dagen helemaal niets is wel jammer. Hier gaat verder alles goed.Veel Liefs voor jullie allen!