Woensdag 5 augustus 2009

5 augustus 2009 - Blue River, Canada

Woensdag 5 augustus 2009

Vannacht aardig wat regenbuien boven op het dak van de camper horen vallen. Gelukkig liggen we droog. Mensen met een tent zullen er meer last van gehad hebben. De temperatuur is aardig gedaald. Volgens info ruim 20 graden lager dan we de afgelopen tijd gewend waren. In de ochtend ben ik even naar de receptie gelopen om de laatste foto’s op het web te zetten. Daar hoorde ik dat boven Whisler grote bosbranden zijn en dat sommige wegen afgesloten zijn. Het is maar goed dat wij niet meer richting Vancouver hoeven te rijden omdat de verkeerssituatie daar momenteel een chaos is door de afsluiting van wegen.

Toen iedereen uit bed en aangekleed was, hebben we de boel opgeruimd. Het ontbijt besloten we aan de overkant van de camping te nemen bij een bakery. Weer niet één van de in Nederland bekende ontbijtjes, maar scrambled eggs en muffins en een large cinamon bun (Jorn is daar helemaal gek van). Het was een gezellige zaak die hier goed zaken doet zo aan de ingang van het Wells Gray provincial park. Na het late ontbijt zijn we nog langs het visitor centre gereden. Syl ging nog even navragen of er een gevonden zonnebril was afgegeven. Er waren er twee de afgelopen dagen gevonden alleen mijn bril zat daar niet bij. Helaas, maar ik heb inmiddels wel een nieuwe gekocht al hoefde ik die deze dag niet op. Na nog even bij het postkantoor te zijn langsgereden, verlieten wij Clearwater om de High way number 5 verder in noordelijke richting te vervolgen. We hoefden vandaag niet zo’n lange afstand te rijden. Gisteren had ik een camping in Blue River gebeld om daar te overnachten. Op ons gemak reden we naar Blue River en vonden de camping al snel. (www.bluerivercampground.ca)  Na het inchecken de plaats bekeken. Ook deze camping ligt niet zo ver van de High way. Niet ver van de High way loopt ook de spoorweg. Regelmatig horen we de trein toeteren. Het schijnt dat ze dat altijd doen bij onbewaakte overgangen. De afgelopen tijd hebben we dat ook ’s-nachts vaak gehoord. Het weer werd er ook niet beter op en al snel bleef het maar regenen. Vanaf de camping reden we naar het dorp, nou ja, niet meer dan een paar huizen en welgeteld 1 winkel. In een folder had ik gezien dat er wel 3 massagetherapeuten gevestigd zijn, al lijkt het mij onmogelijk om in deze omgeving stress te krijgen. Ook hier weer veel bomen die er dood en dor uitzagen. Op de camping hoorden we dat dit het gevolg is van de pine beetle, een soort van kevertje die heel British Columbia in z’n macht heeft. Door de warme winters, wordt het probleem alleen maar erger. Het is echt zonde dat er zoveel bomen aan onderdoor gaan. Op de camping teruggekomen hebben we in de camper wat spelletjes gedaan. Buiten was het te nat. Toen het later in de middag droog was geworden, speelden de jongens nog even buiten bij het speeltuintje en een plek waar wat ballen lagen. We ontmoetten Nederlandse mensen die een half jaar aan het reizen waren. Hij kwam oorspronkelijk uit Capelle en zij uit Krimpen. Opvallend was dat zij in een met een Nederlands kenteken voorziene camper reisden. Jorn had al aan hun gevraagd hoe dat kwam. Zij hadden de eigen camper verscheept. Vandaag zijn we vroeg gaan eten in een restaurant die op loopafstand van de camper lag. De serveerster was helemaal gek van Jorn omdat hij het voor elkaar kreeg een heel bord met spare ribs op te eten en daarna nog met onze pizza’s verder ging, waarna hij nog een groot ijsje bestelde. Het is nu kwart voor negen en de jongens liggen bijna te slapen. We proberen ze wat vroeger te laten slapen omdat we aan hen zien dat ze meer slaap nodig hebben. De temperatuur is ook lager, dus van de temperatuur zullen ze niet wakker liggen. De dekbedden zijn weer in de hoezen gedaan. Wij zullen het ook niet te laat maken. Wat vandaag ook nog een leuke vraag van Nils was: gaan we vandaag nog lopen? De lange tocht van gisteren heeft hij toch als heel leuk ervaren.

Aantal gereden kilometers: 124 km

Weer: regen en een lagere temperatuur, vooruitzichten vanaf morgen zijn weer beter

1. ingrid:
    9 augustus 2009
    Hallo allemaal, wat jammer dat het zo regenachtig weer is geworden. Ik had het al op het weerbericht gelezen dat het een stuk minder zou worden daar,maar hoopte dat het toch een beetje zou meevallen. Kwartetten is natuurlijk ook leuk, maar lopen is leuker hè Nils? Jorn ik denk dat jij wel een stuk gegroeid zal zijn van al dat eten wat je daar doet. Wat is de wereld dan klein hè, zoveel km van huis en dan mensen van uit de buurt tegenkomen!! Ik ga nu even jullie volgende verslag lezen, dus tot "morgen". XXX...
  2. mam:
    9 augustus 2009
    hallo kinderen,wel jammer dat het regende maar ook wel een keertje verfrissend, ik denk dat Nils echt een sportman wordt,omdat hij het toch fijn vindt om veel te lopen ,ik ga naar het volgend reisverslag. kus, mam xxxx