Maandag 10 augustus 2009

10 augustus 2009 - Jasper, Canada

Maandag 10 augustus 2009

Vandaag toch besloten om verder te rijden. We twijfelden eerst, omdat het zo’n leuke camping was. Het weer was echter niet geweldig, dus handig om te rijden. We gingen nog even bij dezelfde Bakery als zaterdag wat lekkers genomen en zo konden we gelijk wat verslagen op het net zetten. Ik heb nog even Ing gebeld om haar een fijne vakantie te wensen. We kunnen hier namelijk weer bellen. Rond een uur of twee gingen we op weg en we zouden wel zien waar we uitkwamen. We hadden geen camping geregeld. Dit werkt nog steeds prima. Het ging onderweg aardig regenen, wat jammer voor het uitzicht was. De Icefield Parkway  is namelijk een erg mooie route. Onderweg hielden we goed in de gaten of we geen dieren zagen. Op een gegeven moment zagen we wat auto’s aan beide kanten geparkeerd staan. Als je dat op een snelweg ziet, dan is er meestal iets te zien. En ja hoor het was een Grizzly beer. Wij uit de auto en René kon mooie foto’s maken met de telelens. Nils durfde eerst niet, maar later toch wel. Een man begon ineens op een fluitje te blazen. Hij zei dat de beer door het geluid dan op zou kijken. Het was alleen jammer dat hij bleef fluiten en de beer na het opkijken verdween. Niemand vond dit leuk en de man ging maar weg net als de beer. Maar goed, we hebben er één gezien. Tegen het eind van de middag kwamen we bij de Columbia Icefield. Het was al laat en erg koud om op het ijs te gaan. We hadden zelfs lange broeken aan, een vest en een regenjas er overheen. We zijn wel even naar het infocentrum  geweest. Leuk om daar even dingen te bekijken. Daarvoor hadden we al gekeken of de camping daar vlakbij plek had. Deze was helaas vol. Bij het infocenter zeiden ze dat er op de parkeerplaats een bepaald gedeelte was waar je mocht overnachten. Dan zouden we eventueel de dag erna op het ijs kunnen gaan. De weersvoorspelling voor de dag erop was nog slechter en we besloten het te laten bij het zien van deze ijsmassa. Het was jammer, maar wij vonden het geen zin hebben dit met heel slecht weer te doen. De vrouw van dat centrum zei dat camping Waterfowl Lake ( geen waterfall ) erg mooi was. www.pc.gc.ca/banff. Dit was nog 60 km verder. Ach, je raakt aan de afstanden gewend. Zo zouden we de volgende dag ook minder hoeven te rijden. Ze verwachtte niet dat het vol zou zijn. Nou wij op weg. In het ergste geval moesten we nog verder. Er zijn verder geen plaatsen onderweg en we wilden toch wat eten. Bij het Icefield infocenter kon dat en iets voor de camping waar we heen wilden zat ook een restaurant. We besloten bij deze laatste wat te eten. Het was een uur of acht toen we de camping bereikten. Je moet dan eerst rondrijden of er plek is en dan een briefje bij de plek hangen. Net zoals bij Mount Robson. Hier kwam niemand geld ophalen, maar je moest het bedrag in een soort brievenbus doen met en dan gelijk op de envelop je kenteken noteren en hoelang je wilde blijven en of je hout ging gebruiken. Nou het regende en het was al laat, dus dat hoefden we niet. Hier in Alberta mag je wel vuur maken en daar betaal je per dag 8,80 Dollar voor. We hadden wel plek. Omdat de jongens toch veel gezeten hadden vandaag, wat overigens steeds heel goed gaat, gingen we even een stukje lopen over de camping. Echt een hele mooie camping midden in de bossen en heel rustig. Na een klein stukje lopen kwamen we bij een water. Zo mooi dat we nog even verder gingen. We gingen over een houten brug en konden even genieten van het snelstromende water. Wellicht deden de aardige regenbuien van vandaag het nog harder stromen. Na het bruggetje ging er een pad verder omhoog, maar gezien het tijdstip en de beginnende schemering gingen we terug naar de camper. Tenslotte kun je hier van alles tegenkomen. We hadden geen water, electra,enz…, maar met alle voorraad die de camper heeft ging dit weer prima. Er waren wel normale toiletten, die er best schoon uitzagen. We merkten wel dat het kouder was. Nils vond dat vooral. Gelukkig hadden we ook een pyjama bij ons met lange mouwen en een lange broek. Lekker onder ons warme dekbed in zo’n rustige omgeving konden we heerlijk slapen.

Aantal gereden kilometers: 196 km

Weer: Regen en een stuk frisser

1. mam:
    13 augustus 2009
    hallo, daar ben ik weer, wat jammer dat die man zo nodig moest fluiten naar die beer, want het is toch leuk als je een beer ziet in het wild, dat was zeker die beer waar de jongens over riepen toen ik jou aan de telefoon had Rene, ik vond het trouwens erg leuk dat ik jou stem ook eens hoorde,want dat was een tijd geleden. Nou hier gaat alles gewoon zijn gang, de hulp is er en vanmiddag ga ik naar Jenny, ze ligt nu hele dagen op bed en wil niet meer eten, morgen ga ik nog even naar Lars om nieuwe zonnebloemen neer te zetten. Het gaat nu opschieten met jullie vakantie, ik hoor wel hoe laat de trein aankomt om jullie af te halen. Dikke pakkerd en een goede terugreis met een behouden thuiskomst, heel veel liefs van mij, mam <oma> xxxxxxxx
  2. Ma en Cor:
    14 augustus 2009
    Lieve Rene Syl Jorn en Nils Zojuist jullie reisverslagen gelezen Dat het weer zo veranderd is. Dat is aan een kant jammer,
    maar jullie hebben toch een heel mooie tocht gemaakt op weg naar de camping waar jullie nu aangekomen zijn. Leuk, dat jullie die beer in het wild zagen, dat komt niet zo gauw voor. Hadden jullie je lesje nog onthouden, bij een zwarte beer je heel ruig gedragen en bij een witte beer je heel rustig houden. Jammer, dat die man de beer heeft weggefoten. Maar jij hebt in ieder geval een mooie foto kunnen nemen Rene!Dit zal nu wel jullie laatste reisverslag zijn, want morgen vertrekken jullie al met het vliegtuig naar huis. Met Ronald is het gelukkig een heel stuk beter, hij is uit het ziekenuis ontslagen.Ik las net in het bericht van jouw Moeder Syl, dat zij jullie af gaat halen, jij zou nog even kontakt opnemen, maar wij horen jullie dan wel als jullie weer thuis zijn. Ik ga nu ook maar mijn bed opzoeken, wij hadden n.l. visite uit Antwerpen en die gingen zo laat naar huis. Wij wensen jullie een heel goede vlucht en weer veilig thuis. Tot horens. LIEFS van ona.