Zondag 9 augustus 2009

9 augustus 2009 - Jasper, Canada

Zondag 9 augustus 2009

Toen we allemaal wakker waren, waren Marjolein, Frank en Robin al vertrokken. Syl had nog net gedag kunnen zeggen. Zij reden vandaag richting Clearwater, de camping waar wij ook hadden gestaan in het Wells Gray Provincial Park. Nu de plek toch leeg was, konden wij nog even gebruik maken van alle voorzieningen. Voor 11 uur zorgden we dat we de plek van Marjolein verlaten hadden. Echt illegaal stonden we daar natuurlijk niet omdat we gewoon voor een andere plek betaald hadden. Het was nog steeds vrij bewolkt en wij vonden het een mooie dag om naar Miette Hot Springs (www.pc.gc.ca/hotsprings)  te gaan. Deze lagen ongeveer 65 kilometer van Jasper. Na het ontbijt reden we richting de hot springs. Vanaf highway 93 richting Edmonton moesten we de bergen in. Een kronkelende bergweg. Erg mooie natuur en veel vergezichten. Uiteindelijk kwamen we bij de hete bronnen aan. Het was er erg druk en met moeite vonden we een geschikte parkeerplaats nadat we, tot plezier van Jorn, wel 5 keer een rondje over de parkeerplaats hadden gereden. Er waren twee warme baden en twee koude baden. Wij hebben alleen de warme baden bezocht. Het water in deze baden is het warmste mineraal water in the Rockies. Als het uit de berg komt is het 54 graden. Deze wordt afgekoeld tot 40 graden zodat het heel lekker is om hierin te liggen. In het begin vond Nils het te warm en wilde alleen met zijn voeten erin. Samen met ongeveer 1000 anderen hebben we daar een aantal uren doorgebracht, het was er dus vandaag erg druk. Jorn houdt normaal van springen en duiken, maar dit mag daar helaas niet. Het is de bedoeling dat iedereen rustig is. Tijdens ons bezoek ging het ook nog even regenen. Een rare gewaarwording met regen op je hoofd lekker in een bad van 40 graden. Wij kwamen een Nederlands gezin tegen die in Edmonton woonden en nu ook hier op vakantie waren. Ze zouden nooit meer naar Nederland terug willen. Tegen het einde van de middag reden we terug naar onze nieuwe plek op de camping. Wat een ruime en mooie plek We mochten er zelfs een vuurtje maken, iets wat in British Colombia niet meer mocht vanwege de kans op bosbranden. Op het vuurtje hebben we ons eten klaar gemaakt. Nu echt als echte primitieve campinggasten. Het eerste probleem deed zich direct al voor; Hoe ontdooien we de kipfilet? Normaal gaat de magnetron aan, maar deze werkt zonder stroomvoorziening natuurlijk niet. We hebben het opgelost door het blok kipstukken in kokend water te ontdooien en gelijk een beetje voor te koken. Op het vuurtje maakten we alles voor de tortillamaaltijd klaar. Het smaakte allemaal heel goed. We kregen nog bezoek van een grote elk. Deze liep tussen de tafel en de camper op z’n dooie gemakje weer verder. Aan dieren ontbreekt het hier trouwens helemaal niet. De ene eekhoorn na de andere zie je wegschieten. Na het eten hebben de jongens nog even de marshmallows opgemaakt. Eerder brandde Nils z’n vingers toen er één in de fik stond. Was even schrikken, maar gelukkig geen blaren. Toen de tafel weer opgeruimd was, hebben we met elkaar verstoppertje gespeeld. Nils begint het spel al een stuk beter te begrijpen al zegt hij standaard, buut vrij. De jongens gingen voor de zoveelste keer laat naar bed. Syl en ik hebben nog iets gedronken en zijn ook gaan slapen.

Aantal kilometers gereden vandaag: 149 km

Weer: licht bewolkt en af en toe een spat regen regen, ’s-avonds gelukkig droog

1. mam:
    13 augustus 2009
    Hallo kinders, Wat zalig lijkt me dat om in zo,n warm bad te zitten en wat een heerlijk buitenleven als ik dat zo op de foto,s zie,er was flink wat houtblokken waar de kinderen mee konden bouwen en lekker eten in de vrije natuur, wat een leven. nou schatten tot morgen maar weer. mamxxxxx